maanantai 15. heinäkuuta 2019

Matkustelu Euroopassa

Matkustelu Euroopassa

Ollessani vaihto-oppilaana matkustin myös Sveitsin lähistöllä olevia Maita. Matkustaminen Sveitsistä tuntuu olevan helppoa ja halpaa, jos ei oteta huomioon suomeen matkustamista (kallista). Toisin kuin Suomi Sveitsi ei ole saari. Sveitsistä pääsee useaan eri maahan samassa ajassa, kuin Helsingistä Joensuuhun. Matkustin matkani aikana Saksaan, Ranskaan, Italiaan, Sloveniaan, Itävaltaan, Unkariin, Puolaan ja Tšekkeihin.

Saksa

Kävin useita kertoja piipahtamassa Saksassa, mutta ainoastaan kerran olin 5 päivän ajan. Otimme ensiksi Junan Oltenista Baaseliin ja Baaselista Freiburgiin. Matka kesti noin 1,5 tuntia ja vuokrasimme auton. Auton kanssa matka jatkui Gegenbachin kautta kohti Frankfurtia, jossa vietimme pari päivää ja sieltä kuljimme Stuttgartiin. Freiburg itsessään on kiva kaupunki, mutta siitä ei ole paljon erityistä sanottavaa. Gegenbach taas on kylä, mutta siellä on mukavan näköistä arkkitehtuuria, ei mikään pakko nähtävyys. Frankfurtissa asuu noin 700000 ihmistä ja se on Saksan finanssi pääkaupunki. Frankfurtissa on muutamia kivoja nähtävyyksiä ja finanssi alue on näyttävän näköinen. Frankfurtissa yöelämään kannattaa tutustua pubcrawlin muodossa, jossa kierretään paikallisia pubeja. Stuttgart on Mercedes-Benzin kotikaupunki ja siellä kannattaakin käydä tutustumassa mersu-museoon, jossa pystyt näkemään alkuaikojen autoja ja näytillä on myös Mika Häkkisen mestaruus auto.





Saksassa mainittavaa on myös autobaanat. Autobaanoilla ei ole nopeusrajoituksia, mutta yleiset säännöt ovat, että kovaa kulkevat autot kulkevat vain vasemmalla kaistalla. Muilla kaistoilla vauhti myös pysyy 140-150 km/h hujakoilla. Jokaisen autoilusta kiinnostuneen mielestäni tulee kokeilla autobaanoja. Vasemmalla kaistalla yleensä autot kulkevat noin 160-200 km/h tunnissa ja allekirjoittanut myös myöntää kokeilleen vuokra Jeepin nopeutta. Monesti kuitenkin on vaikeaa ajaa auton huippunopeutta, koska liikennettä on huomattavan paljon liikenteessä ja monesti kiihdyttelyn takia liikenne vetää haitariliikettä. Yleinen merkki pikaiselle pysähtymiselle on hätävilkkujen käyttö, Pikainen pysähtyminen ilmoitetaan hätävilkuilla, johon koko automeri yhtyy, kun vauhti hiipuu huomattavasti 160-200km/h alle. En kuitenkaan henkilökohtaisesti suosittele ajamaan jatkuvasti yli 160 km/h tunnissa, koska tämän jälkeen selkeästi kuljettaja väsyy suuren keskittymisen tarpeen takia, muutenkin nykyajan autot ovat suunniteltu noin 120km/h kulkemiseen ja polttoaineen kulutus räjähtää käsiin suuremmissa nopeuksissa.

Ranska

Päätimme ystävieni kanssa lähteä päivän matkalle Ranskaan Strasbourgiin, joka tunnetaan hienosta katedraalista ja EU-kokousten rallista. Strasbourgin arkkitehtuuri on vanhanaikaista ja mielestäni erittäin mielenkiintoista. Niin kuin Saksassakin Ranskassa käytetään valuuttana Euroa. Ranskan ja Saksan hintataso suomeen verrattuna on noin 75% suomen hintatasosta. Ranskassa katukuva vaikuttaa hyvin elävältä ja sen takia ilmapiiri on positiivinen, vaikkakin kaduilla kiertää 5 sotilaan ryhmiä Famas- rynnäkkökivääreidensä kanssa. Ranskalaiset myös tuntuvat olevan selkeästi huonompia Englanninkielessä, kuin esimerkiksi Saksa. Yksi huomattava asia on myös se, että junien konduktöörit eivät tarkasta lippujasi koskaan. Itse maksoin kiltisti lippuni, mutta kukaan muu seurueestani ei. Tietysti tämä omalla vastuulla, koska EU:n yhteistyön myötä sakkoja pystytään perimään nykyään paremmin myös suomesta saakka. Sveitsiläisessä junassa kuitenkin matkaliput on oltava, koska sveitsiläiseen tyyliin Lipuntarkastus on varma kuin verot ja kuolema.

Italia

Päätin lähteä Italiaan kokeiden päätyttyä ja Matkamme kulki suoraan Oltenista Milanoon, josta kulki suora junayhteys. Milano on Italian taloudellinen keskus, mutta itse kaupungissa ei ole niin paljon nähtävää, paitsi lasitetut kävelykadut, jotka olivat näyttävän näköisiä. Italiassa myös talot ovat nuhjuisempia ja kadut ovat roskaisia suhteessa esim. Suomeen ja Sveitsiin. Milanosta kuljimme Venetsiaan, joka on mielestäni erittäin mielenkiintoinen kaupunki. Kaupunki ensinnäkin on veden päällä. Kaupunki näkyy useissa elokuvissa ja videopeleissä ja siitä syystä odotukseni olivat suuret. Kaupungin kadut ovat kapeita ja niitä ei pysty kulkemaan autolla. Kaupunki käytännössä on täynnä pelkästään kävelykatuja. Kaupunkiin eksyy helposti, koska se ei noudata minkään näköistä logiikkaa. Paikalliset vaikuttavat mukavilta.

Milano


Venetsia


Slovenia

Venetsiasta Slovenia pääkaupunkiin on matkaa vain 4 tuntia bussilla. Slovenian pääkaupunki on Ljubljana. Kaupunki on vanhaa arkkitehtuuria sisältävä paikka ja tunnin matkan päässä on näyttävä järvi ja linnoitus. Itse kaupunki ei ole niin ihmeellinen.




Itävalta

Ljubljanasta Wieniin matkaa on junalla noin 6 tuntia. Itävalta on yhtä vuoristoinen maa kuin Sveitsi, joten junamatka on aisteille yhtä juhlaa. Maan hintataso on suomen tasolla, mutta itse kaupunki on erittäin mukava ja siellä on paljon nähtävää. Kaupunki luo sinulle sellaisen fiiliksen, että haluat laittaa vanhan ajan peruukin päähän ja kävellä Mozartin tavoin pitkin katuja. Kaupunki tuntuu todella mahtipontiselta. Wienissä myös joka päivä esitetään Mozart konsertti, jonka hinta ei ole kovin suuri. Suosittelen osallistumaan tapahtumaan.





Unkari

Unkariin matka vei noin 5 tuntia bussilla ja Budapest on yksi elävimmistä kaupungeista Euroopassa. Budapestin katukuvassa näkyy paljon juhlijoita, varsinkin Britit olivat heinäkuun alun aikaan erittäin edustettuina. Limusiineja täynnä juhlijoita näkyi useita katukuvassa. Bilelaivat jyräsivät pitkin Budan ja Pestin jakavaa jokea. Budapestissä voit löytää myös useita hienoja linnoituksia ja parlamenttitalon alue tuntuu loistokkaan mahtipontiselta. Paikallinen valuutta on Fortint, jonka kurssi oli 323 Forintia yhtä euroa kohden. Hintataso suomeen verrattuna on puolet. Negatiivisena huomiona on se, että paikallisissa ravintoloissa ei hirveästi asiallisia kuitteja saa ja veroja ei ole eroteltu. Kaupunki on myös osin erittäin nuhjuisen tuntuinen tietyillä alueilla. Neuvostoliiton vaikutus myös näkyy siinä, että paljon näennäistyötä löytyy maasta, esim. Jokaisessa julkisessa vessassa oli noin 50-60 vuotiaalta näyttävä naishenkilö, joka ei osaa englantia, hänen tehtävänsä on rahastaa vessassa kävijää. Kuitenkin nainen usein odottaa 2-4 minuuttia ennen kuin huomaa sinut katsoo sinua nyrpeästi silmiin ’’mitä sinä haluat’’- ilme naamallaan ja toteaa ’’anna rahat’’. Maksat rahat ja huomaat vessan olevan erittäin likainen rahastuksesta huolimatta. Sama kaava toistui kaikissa entisissä Neuvostoliiton maissa, joista huippu oli tšekeissä, jossa asiakaspalvelija laittoi puolestasi rahan automaatti porttiin, josta pystyi kulkemaan vessaan.





Puola

Puolaan matkasimme yö bussilla, jossa nukkuminen ei luonnistunut oletusten mukaisesti. Puolassa saavuimme Krakowa nimiseen kaupunkiin. Krakowa on lähellä pahamaineista Auschwitzin keskitysleiriä. Kaupunki itsessään oli myös erittäin mukavan oloinen ja hintataso oli noin puolet suomesta. Paikalliset ravintolat tarjoavat pihvejäkin kohtuulliseen hintaan. Krakowassa matkustaessasi kannattaa käydä paikallisella suolakaivoksella ja tietysti Auschwitzissa. Auschwitzin keskitysleirillä tapettiin Juutalaisista, homoseksuaalien kautta venäläisiin sotavankeihin ja paikka on yksi maailmanhistorian mielenkiintoisimmista paikoista. Paikan päällä pääset näkemään vankien asuin olosuhteet ja paikat, joissa vankeja tapettiin. Bussikuljetukset saa 30 euron hintaan Krakowasta alueelle.








Yleisiä matkustustippejä

Airbnb on edullisin tapa majoittua kaupungeissa. Huomioithan, että Airbnb kautta varatuissa paikoissa sopimus tehdään vuokraajan ja sinun välilläsi, ei Airbnb:n. Tee varaus käyttäen vain luottokorttia. Huomioon myös tulee ottaa, että Euroopan Unionin kansalaiset ovat täysin suojattuja Euroopan unionin alueella. Matkatessasi Euroopan alueella tee siis lento- ja asumisvarauksesi mieluiten niin, että Euroopan Unionin kansalainen tekee varauksesi. Ongelma tilanteissa apua saat Euroopan Unionin kuluttajasuojasta, josta saat suomenkielistä palvelua. Euroopan unionin kuluttajan suojan ECC:n numero on 029 505 3090. Virasto ei auta muun kuin EU:n kansalaisia. Jos esim varaat useamman lennon tai asumuksen sivun häiriön takia ota kuvakaappaus tilanteesta. Tämän jälkeen ota yhteyttä omaan luottokortti yhtiöön, joka on suomen ja EU:n lain perusteella palautettava rahat häiriötilanteessasi tilillesi.
Ulkomailla myös pitää olla varuillaan varkaiden suhteen, joten olethan varuillasi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti