Matkustelu Euroopassa
Ollessani
vaihto-oppilaana matkustin myös Sveitsin lähistöllä olevia Maita. Matkustaminen
Sveitsistä tuntuu olevan helppoa ja halpaa, jos ei oteta huomioon suomeen
matkustamista (kallista). Toisin kuin Suomi Sveitsi ei ole saari. Sveitsistä
pääsee useaan eri maahan samassa ajassa, kuin Helsingistä Joensuuhun. Matkustin
matkani aikana Saksaan, Ranskaan, Italiaan, Sloveniaan, Itävaltaan, Unkariin,
Puolaan ja Tšekkeihin.
Saksa
Kävin useita
kertoja piipahtamassa Saksassa, mutta ainoastaan kerran olin 5 päivän ajan. Otimme
ensiksi Junan Oltenista Baaseliin ja Baaselista Freiburgiin. Matka kesti noin
1,5 tuntia ja vuokrasimme auton. Auton kanssa matka jatkui Gegenbachin kautta
kohti Frankfurtia, jossa vietimme pari päivää ja sieltä kuljimme Stuttgartiin. Freiburg
itsessään on kiva kaupunki, mutta siitä ei ole paljon erityistä sanottavaa. Gegenbach
taas on kylä, mutta siellä on mukavan näköistä arkkitehtuuria, ei mikään pakko
nähtävyys. Frankfurtissa asuu noin 700000 ihmistä ja se on Saksan finanssi
pääkaupunki. Frankfurtissa on muutamia kivoja nähtävyyksiä ja finanssi alue on
näyttävän näköinen. Frankfurtissa yöelämään kannattaa tutustua pubcrawlin
muodossa, jossa kierretään paikallisia pubeja. Stuttgart on Mercedes-Benzin kotikaupunki
ja siellä kannattaakin käydä tutustumassa mersu-museoon, jossa pystyt näkemään alkuaikojen
autoja ja näytillä on myös Mika Häkkisen mestaruus auto.
Saksassa mainittavaa
on myös autobaanat. Autobaanoilla ei ole nopeusrajoituksia, mutta yleiset
säännöt ovat, että kovaa kulkevat autot kulkevat vain vasemmalla kaistalla. Muilla
kaistoilla vauhti myös pysyy 140-150 km/h hujakoilla. Jokaisen autoilusta
kiinnostuneen mielestäni tulee kokeilla autobaanoja. Vasemmalla kaistalla
yleensä autot kulkevat noin 160-200 km/h tunnissa ja allekirjoittanut myös myöntää
kokeilleen vuokra Jeepin nopeutta. Monesti kuitenkin on vaikeaa ajaa auton
huippunopeutta, koska liikennettä on huomattavan paljon liikenteessä ja monesti
kiihdyttelyn takia liikenne vetää haitariliikettä. Yleinen merkki pikaiselle pysähtymiselle
on hätävilkkujen käyttö, Pikainen pysähtyminen ilmoitetaan hätävilkuilla, johon
koko automeri yhtyy, kun vauhti hiipuu huomattavasti 160-200km/h alle. En
kuitenkaan henkilökohtaisesti suosittele ajamaan jatkuvasti yli 160 km/h
tunnissa, koska tämän jälkeen selkeästi kuljettaja väsyy suuren keskittymisen
tarpeen takia, muutenkin nykyajan autot ovat suunniteltu noin 120km/h kulkemiseen
ja polttoaineen kulutus räjähtää käsiin suuremmissa nopeuksissa.
Ranska
Päätimme
ystävieni kanssa lähteä päivän matkalle Ranskaan Strasbourgiin, joka tunnetaan
hienosta katedraalista ja EU-kokousten rallista. Strasbourgin arkkitehtuuri on vanhanaikaista
ja mielestäni erittäin mielenkiintoista. Niin kuin Saksassakin Ranskassa käytetään
valuuttana Euroa. Ranskan ja Saksan hintataso suomeen verrattuna on noin 75%
suomen hintatasosta. Ranskassa katukuva vaikuttaa hyvin elävältä ja sen takia ilmapiiri
on positiivinen, vaikkakin kaduilla kiertää 5 sotilaan ryhmiä Famas- rynnäkkökivääreidensä
kanssa. Ranskalaiset myös tuntuvat olevan selkeästi huonompia Englanninkielessä,
kuin esimerkiksi Saksa. Yksi huomattava asia on myös se, että junien konduktöörit
eivät tarkasta lippujasi koskaan. Itse maksoin kiltisti lippuni, mutta kukaan
muu seurueestani ei. Tietysti tämä omalla vastuulla, koska EU:n yhteistyön
myötä sakkoja pystytään perimään nykyään paremmin myös suomesta saakka.
Sveitsiläisessä junassa kuitenkin matkaliput on oltava, koska sveitsiläiseen
tyyliin Lipuntarkastus on varma kuin verot ja kuolema.
Italia
Päätin lähteä Italiaan
kokeiden päätyttyä ja Matkamme kulki suoraan Oltenista Milanoon, josta kulki
suora junayhteys. Milano on Italian taloudellinen keskus, mutta itse
kaupungissa ei ole niin paljon nähtävää, paitsi lasitetut kävelykadut, jotka olivat
näyttävän näköisiä. Italiassa myös talot ovat nuhjuisempia ja kadut ovat
roskaisia suhteessa esim. Suomeen ja Sveitsiin. Milanosta kuljimme Venetsiaan,
joka on mielestäni erittäin mielenkiintoinen kaupunki. Kaupunki ensinnäkin on
veden päällä. Kaupunki näkyy useissa elokuvissa ja videopeleissä ja siitä
syystä odotukseni olivat suuret. Kaupungin kadut ovat kapeita ja niitä ei pysty
kulkemaan autolla. Kaupunki käytännössä on täynnä pelkästään kävelykatuja.
Kaupunkiin eksyy helposti, koska se ei noudata minkään näköistä logiikkaa.
Paikalliset vaikuttavat mukavilta.
![]() |
Milano |
![]() |
Venetsia |
Slovenia
Venetsiasta Slovenia
pääkaupunkiin on matkaa vain 4 tuntia bussilla. Slovenian pääkaupunki on Ljubljana.
Kaupunki on vanhaa arkkitehtuuria sisältävä paikka ja tunnin matkan päässä on
näyttävä järvi ja linnoitus. Itse kaupunki ei ole niin ihmeellinen.
Itävalta
Ljubljanasta
Wieniin matkaa on junalla noin 6 tuntia. Itävalta on yhtä vuoristoinen maa kuin
Sveitsi, joten junamatka on aisteille yhtä juhlaa. Maan hintataso on suomen tasolla,
mutta itse kaupunki on erittäin mukava ja siellä on paljon nähtävää. Kaupunki
luo sinulle sellaisen fiiliksen, että haluat laittaa vanhan ajan peruukin päähän
ja kävellä Mozartin tavoin pitkin katuja. Kaupunki tuntuu todella
mahtipontiselta. Wienissä myös joka päivä esitetään Mozart konsertti, jonka
hinta ei ole kovin suuri. Suosittelen osallistumaan tapahtumaan.
Unkari
Unkariin matka
vei noin 5 tuntia bussilla ja Budapest on yksi elävimmistä kaupungeista Euroopassa.
Budapestin katukuvassa näkyy paljon juhlijoita, varsinkin Britit olivat heinäkuun
alun aikaan erittäin edustettuina. Limusiineja täynnä juhlijoita näkyi useita
katukuvassa. Bilelaivat jyräsivät pitkin Budan ja Pestin jakavaa jokea. Budapestissä
voit löytää myös useita hienoja linnoituksia ja parlamenttitalon alue tuntuu
loistokkaan mahtipontiselta. Paikallinen valuutta on Fortint, jonka kurssi oli 323
Forintia yhtä euroa kohden. Hintataso suomeen verrattuna on puolet.
Negatiivisena huomiona on se, että paikallisissa ravintoloissa ei hirveästi asiallisia
kuitteja saa ja veroja ei ole eroteltu. Kaupunki on myös osin erittäin
nuhjuisen tuntuinen tietyillä alueilla. Neuvostoliiton vaikutus myös näkyy
siinä, että paljon näennäistyötä löytyy maasta, esim. Jokaisessa julkisessa
vessassa oli noin 50-60 vuotiaalta näyttävä naishenkilö, joka ei osaa
englantia, hänen tehtävänsä on rahastaa vessassa kävijää. Kuitenkin nainen usein
odottaa 2-4 minuuttia ennen kuin huomaa sinut katsoo sinua nyrpeästi silmiin ’’mitä
sinä haluat’’- ilme naamallaan ja toteaa ’’anna rahat’’. Maksat rahat ja
huomaat vessan olevan erittäin likainen rahastuksesta huolimatta. Sama kaava toistui
kaikissa entisissä Neuvostoliiton maissa, joista huippu oli tšekeissä, jossa
asiakaspalvelija laittoi puolestasi rahan automaatti porttiin, josta pystyi
kulkemaan vessaan.
Puola
Puolaan
matkasimme yö bussilla, jossa nukkuminen ei luonnistunut oletusten mukaisesti.
Puolassa saavuimme Krakowa nimiseen kaupunkiin. Krakowa on lähellä pahamaineista
Auschwitzin keskitysleiriä. Kaupunki itsessään oli myös erittäin mukavan
oloinen ja hintataso oli noin puolet suomesta. Paikalliset ravintolat tarjoavat
pihvejäkin kohtuulliseen hintaan. Krakowassa matkustaessasi kannattaa käydä
paikallisella suolakaivoksella ja tietysti Auschwitzissa. Auschwitzin
keskitysleirillä tapettiin Juutalaisista, homoseksuaalien kautta venäläisiin
sotavankeihin ja paikka on yksi maailmanhistorian mielenkiintoisimmista
paikoista. Paikan päällä pääset näkemään vankien asuin olosuhteet ja paikat,
joissa vankeja tapettiin. Bussikuljetukset saa 30 euron hintaan Krakowasta
alueelle.
Yleisiä
matkustustippejä
Airbnb on
edullisin tapa majoittua kaupungeissa. Huomioithan, että Airbnb kautta
varatuissa paikoissa sopimus tehdään vuokraajan ja sinun välilläsi, ei Airbnb:n.
Tee varaus käyttäen vain luottokorttia. Huomioon myös tulee ottaa, että Euroopan
Unionin kansalaiset ovat täysin suojattuja Euroopan unionin alueella. Matkatessasi
Euroopan alueella tee siis lento- ja asumisvarauksesi mieluiten niin, että
Euroopan Unionin kansalainen tekee varauksesi. Ongelma tilanteissa apua saat Euroopan
Unionin kuluttajasuojasta, josta saat suomenkielistä palvelua. Euroopan unionin
kuluttajan suojan ECC:n numero on 029 505 3090. Virasto ei auta muun kuin EU:n kansalaisia.
Jos esim varaat useamman lennon tai asumuksen
sivun häiriön takia ota kuvakaappaus tilanteesta. Tämän jälkeen ota yhteyttä
omaan luottokortti yhtiöön, joka on suomen ja EU:n lain perusteella
palautettava rahat häiriötilanteessasi tilillesi.
Ulkomailla myös pitää olla varuillaan varkaiden
suhteen, joten olethan varuillasi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti